ART LEMUR
MATERIAL
A kérdések mellett látható + jelre kattintva, legördülő menüben láthatod a választ!
MATERIAL
A kérdések mellett látható + jelre kattintva, legördülő menüben láthatod a választ!
Pigment
A pigment a festékek színét adó, oldhatatlan, finomra porított szilárd szemcsék. A kívánt színárnyalatot a fehér, a fekete és színes pigmentek aránya adja. A pigmentek lehetnek szervetlen és szerves eredetűek, és megkülönböztetendők a színezékektől, amelyek feloldódnak a filmképző anyagokban.
A selyem
A selyem eredetileg a hernyóselyem mirigyváladékából készült szálat jelenti, de léteznek más állatok által készített selymek is, pl. vadselyem vagy pókselyem.
A selymet a selymehernyó állítja elő, két fonómirigyének váladéka alkotja a gubót, amibe a hernyó betokozza magát. Feldolgozáskor forró levegővel kiölik a bábot, majd forró vízben megpuhítják a gubó anyagát és ebből lefejtik a selyemszálat. Szerencsés esetben egy gubóból akár egy km szál is lefejthető!
A legenda szerint Hszi Ling Si kínai császárné véletlenül beleejtett a forró teájába egy selyemgubót, ami a hőtől meglágyult és hosszú, finom fonalat eresztett le. Évezredeken át őrizték a selyem titkát, hosszú ideig csak az Ázsián átvezető és szigorúan őrzött Selyemúton jutott csak Európába. 552-ben két szerzetes botjukba rejtve Európába csempésztek néhány selyemhernyó-petét, ezzel elindult az európai selyemhernyó-tenyésztés. Mivel az állatok tartása és a szálak feldolgozása igen körülményes, az eredeti (nem műszálas) selyem a mai napig luxuscikk.
Csavarhúzó
A kézi csavarhúzók először 1800 után jelentek meg, de hasonló szerszámokat már 1750-től használatak. A csavarhúzókat a hozzájuk tartozó csavarokról és az élük formájáról nevezzük el. A három legelterjedtebb csavarhúzó: lapos, kereszthornyos (köznyelvben ‘csillag’) és a pozidrive (a kereszthoronyban további négy kisebb hornyot találunk).
Egyéb típusok: a polidrive csavarhúzó, a hármas négyszög, vagy XZN csavarhúzó stb.
A bakelit
A bakelit a legrégebben használt valódi szintetikus műanyag. Leo Hendrik Baekeland flamand vegyész 1909-ben szabadalmaztatta. Az anyag 1939-ben került kereskedelmi forgalomba. A bakelit rideg, törékeny, fekete anyag, fogantyúkat, telefonkészülékeket készítettek belőle az 1900-as évek második felében. A CD-k megjelenése előtt a hanghordozó platformok a hanglemezek voltak, melyet hazánkban bakelitként emlegetett a köznyelv. Ez az elnevezés azonban téves, hiszen a bakelitbe nem lehet préselni semmit, így abból hanglemez soha nem készült. Habár a régi hanglemezek anyaga is fekete és kemény volt, azokat eleinte keménygumiból, majd sellakkal borított lakklemezekből gyártották. 1930-tól kezdve PVC-ből, később hőre lágyuló termoplaszt műanyagokból készültek a korongok.
Félfamentes papír
A papírokat összetétel szerint három csoportba osztjuk: fatartalmúak, félfamentesek és famentesek. A félfamentes a 40-60% facsiszolat-tartalmú és fehérített cellulózt is tartalmazó papírok gyűjtőneve.
Hungarocell faragás
A bábtervezésnél, gyakran használják a hungarocellt a fejek, orrok, arcok, kezek, lábak elkészítésében. A hungarocellt, polisztirol habosításával gyártják, fehér színű, könnyen törhető, faragható anyag.
Kép forrása: Designhands
Pamut
Növényi eredetű szálakból szőtt textília. A gyapot magját, finom, puha 5-60 mm hosszú szálak borítják. Ezeket távolítják el a magról leszedés után és fonnak belőlük fonalat.
Kép forrása: pexels.com
Porcelán
Porcelánnak nevezzük, a legnagyobb részben kaolint tartalmazó kerámia alapanyagot. A kaolin, a szilikátásványok csoportjába tartozik, színe fehér, sárgás. Nevét, első kínai lelőhelyéről kapta Kao (magas) Ling (hegy). A porcelán készítéséhez, kaolint, földpátot és kvarchomokot kevernek össze, vízzel képlékeny anyaggá gyúrják, ezt formázzák, majd 1200C°-on kiégetik.
Ólomüveg
A több kisebb-nagyobb színes üvegdarabból, H profilú ólompántok segítségével összeállított felületet nevezzük ólomüvegnek. Az ólomüveg készítés fénykora a középkor, a 12-13. századi gótikus székesegyházak gyönyörű üvegablakai készültek így. A 19. században figyelhető meg az újjászületése.
Nemez
A nyers vagy festett gyapjú szálai, pikkelyes felületűek, így lúgos kémhatású vízbe téve, a szálak pikkelyei szétnyílnak, majd gyúrás hatására összekapaszkodnak. Ezzel a technikával síkszerű, de gömbölyű tárgyak is készíthetők. A nemez strapabíró, jó hőszigetelő anyag, őseink lakóhelyeiket, a jurtákat is ezzel borították.
Tűzzománc
Iparművészeti technika, amikor az iszapolt zománcport (üvegpor), egy – többnyire – fém (vörösréz, acéllemez) alapra olvasztják, magas 700-800 C hőmérsékletű kemencében. Rekeszzománcnak hívják azt az eljárást, amikor a felületen, vékony fém szalagokkal, rekeszeket képeznek és ezekbe teszik a zománcot.
Hullámkarton
A hullámkarton, két sima kartonlap között hullámos felületet tartalmazó kartonlemez. A teherbíró képesség növelésére ragasztják a két réteg közé a hullámosat, lehet három, de öt rétegű is.
Kép forrása: Designhands
Pauszpapír
Átlátszó papírlap, melyet a képzőművészetben, építészek tervezésnél használnak. Mivel átlátszik, az eredeti rajzot pontosan át lehet másolni a segítségével. Nem csak fehér, hanem különböző színekben is kapható.
Kép forrása: Designhands
Diófapác
A pácok, fafelületek színezésére használhatók a bútorkészítésben, de kiválóan alkalmas rajzolásra is. Lignites barnaszénből készítik, barna színű, de pácokat egyéb színekben is lehet kapni. Tustollal vagy ecsettel vihető fel a papírra.
Paszpartu: (passepartout)
A paszpartu, a képet körülvevő szegély, ami által a kép teret kap és szebben illeszthető a képkeretbe. Az elkészült rajzokat, főleg ha ki akarjuk állítani őket, mindig paszpartuzni kell. Lehet a rajzot egyszerűen felragasztani egy nála nagyobb például fotókartonra, de ki is lehet vágni a keretet és azt ragasztani a rajzra. Érdemes úgy elhelyezni a rajzot, hogy az alján szélesebb paszpartu legyen, mint a tetején. Ezzel harmonikusabb lesz a látvány.
Kép forrása: Designhands
Mozaik
A mozaik az a technika, amikor apró üveg vagy kő darabkákból képet készítünk. A darabokat cementtel, gipsszel rögzítik, a még nedves vakolatba belenyomkodva. Padló, fal, kupolaburkolathoz is használták a korábbi évszázadokban. Gyönyörű mozaikok készültek például a bizánci művészetben.
Agyag
Finomszemcsés, üledékes kőzet, melyet a talaj mélyebb rétegeiből hoznak a felszínre. Nedves állapotban kiválóan gyúrható, formázható. A fazekasság, kerámiakészítés, cserépkályha készítés alapanyaga. A képzőművészetben, a szobrászat fontos anyaga, képlékenysége miatt, a szobrokat is ebből mintázzák.
Gouache
Olyan vízfesték, melybe töltőanyagot kevernek, például kaolint, krétaport így a festék tömörebbé válik és fedőfestékként viselkedik, több réteg egymásra festhető.
Linómetszés
Linóleumlapba – linómetsző késsel – metszik bele a képet. A kimélyített részek a nyomtatás után fehéren maradnak, míg a magasan maradt, érintetlen részek veszik fel a festéket. Sokszorosító grafikai eljárásnak is nevezik, mert egy nyomóformából, akár több száz kép is nyomtatható.
Kép forrása: Designhands
Rézkarc
A rézlemez felületét viaszréteggel vonják be, majd ebbe karcolják bele a képet. Ezután savba mártják, így a megkarcolt vonalakban, a sav kimarja a rézlemezt, a többi területet eredetiben hagyja. Tónusokat is lehet vele képezni, úgy hogy a világosabbnak szánt részeket kitakarják, a sötétebb tónusút újra maratják. Ha készen van, eltávolítják a viaszréteget és festékkel vonják be, és a rézkarcnyomó gépen, nedves papírra lenyomják.
Kép forrása: Designhands